Cytat miesiąca: "Nie możesz zmienić kierunku wiatru, ale możesz dostosować ustawienia swoich żagli, aby dotrzeć tam, gdzie chcesz." Jimmy Dean
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Innowacja pedagogiczna „Matematyczna Przygoda – od zagadek do skarbów”

Innowacja pedagogiczna „Matematyczna Przygoda – od zagadek do skarbów”

 

Innowacja pedagogiczna

„Matematyczna Przygoda – od zagadek do skarbów”

Przedmiot:  zajęcia rozwijające kreatywność i matematyka

Poziom edukacyjny: klasa 4 szkoły podstawowej

Rodzaj innowacji: metodyczna

  1. Wstęp i uzasadnienie wprowadzenia innowacji

Współczesny uczeń potrzebuje angażujących i praktycznych form nauczania, które pokazują, że matematyka to nie tylko rachunki, ale również logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów i dobra zabawa. Tradycyjne ćwiczenia nie zawsze rozwijają ciekawość poznawczą, dlatego proponuję wprowadzenie innowacji „Matematyczna Przygoda – od zagadek do skarbów”, która opiera się na grach dydaktycznych, zadaniach problemowych, elementach kodowania oraz aktywizujących metodach pracy.

 

  1. Cele innowacji

Cele główne:

  • zwiększenie atrakcyjności zajęć matematyki,
  • rozwijanie logicznego i twórczego myślenia,
  • wdrażanie do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania problemów,
  • pokazanie praktycznych zastosowań matematyki.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • utrwala i poszerza umiejętności rachunkowe (pamięciowe i pisemne),
  • rozwija zdolność rozwiązywania zadań tekstowych,
  • poznaje i stosuje system dziesiątkowy oraz rzymski,
  • ćwiczy obliczenia związane z czasem i pieniędzmi,
  • poznaje własności figur geometrycznych i sposoby obliczania pól,
  • wprowadza i utrwala działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
  • rozwija kompetencje społeczne: współpracę w grupie, komunikację i zdrową rywalizację.

 

  1. Metody i formy pracy
  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • metoda projektu,
  • praca w grupach i parach,
  • metoda stacji zadaniowych,
  • elementy kodowania i szyfrowania,
  • praca z kartami pracy, krzyżówkami, kolorowankami matematycznymi,
  • origami i inne formy aktywności manualnej,
  • zadania problemowe oparte na sytuacjach z życia codziennego.

 

  1. Środki dydaktyczne
  • karty pracy (krzyżówki, labirynty, kolorowanki),
  • zegary i kalendarze dydaktyczne,
  • zestawy monet i banknotów (prawdziwe lub dydaktyczne),
  • papier do origami, kredki, mazaki, nożyczki,
  • plansze i gry dydaktyczne (dobble, memory, sudoku matematyczne),
  • elementy dekoracyjne (mapy skarbów, rekwizyty tematyczne),
  • komputer, rzutnik, tablica multimedialna.

 

 

  1. Tematyka zajęć

Krzyżówkowe łamigłówki liczbowe (dodawanie i odejmowanie)

Matematyczne zwierzaki – kolorowe mnożenie i dzielenie

Zadania z życia wzięte – tekstowe wyzwania

Restauracja Matematyczna – kolejność działań w menu

Lwi Skarb – wyzwanie systemu dziesiątkowego (odczytywanie i porównywanie liczb)

Zakodowane pieniądze – monety i banknoty

Legenda zaginionych kamieni – system rzymski

Czasowe łamigłówki – kalendarz i zegar

Mistrzowie pisemnych rachunków – dodawanie i odejmowanie

Mistrzowie pisemnych rachunków – mnożenie i dzielenie

Origami liczb – działania pisemne w praktyce

Lot do Słońca – stacje zadaniowe (rachunki pamięciowe, pisemne, godziny, kalendarz)

Zimowe kodowanie – tajemnice geometrii

Kolorowe figury – odkrywamy własności

Geometria na wesoło – gry i ruchowe zabawy

Moje imię w ułamkach – wprowadzenie do ułamków zwykłych

Zielona matematyka – ułamkowe zabawy na Dzień Ziemi

Ułamki w działaniu – dodawanie, odejmowanie, skracanie

Zakupy Challenge – ułamki dziesiętne w praktyce

Matematyczni łowcy skarbów – przygody z ułamkami

Figurowe pola – zabawy geometryczne

Kuchnia Czarodzieja – stacje zadaniowe z ułamkami

Dobble ułamkowe – szybka gra na refleks

Matematyczny labirynt – dodawanie ułamków

Matematyczny labirynt – odejmowanie ułamków

 

 

  1. Przewidywane osiągnięcia ucznia

Uczeń:

  • sprawnie dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli w pamięci i pisemnie,
  • umie rozwiązywać zadania tekstowe,
  • zna system dziesiątkowy i rzymski,
  • potrafi posługiwać się kalendarzem i zegarem w praktycznych obliczeniach,
  • rozpoznaje i opisuje własności figur geometrycznych,
  • wykonuje obliczenia związane z polami figur,
  • zna i stosuje ułamki zwykłe oraz dziesiętne,
  • potrafi współpracować w grupie i prezentować wyniki swojej pracy.

 

  1. Ewaluacja innowacji
  • obserwacja zaangażowania uczniów podczas zajęć,
  • analiza prac uczniowskich (karty pracy, projekty, gry),
  • rozmowy z uczniami i ich rodzicami,
  • analiza wyników nauczania (porównanie poziomu wiedzy i umiejętności na początku i końcu cyklu).
Data dodania: 2025-09-08 17:41:48
Data edycji: 2025-09-08 20:08:23
Ilość wyświetleń: 10

Nasi Partnerzy

Uczenie się jest skarbem, który podąży za swoim właścicielem wszędzie.
Simone Weil
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej