Uświadomiło to, że niezwykle ważne jest, by rozwijać pasję uczniów dotyczącą edukacji teatralnej. W związku z tym postanowiono, by na zajęciach dodatkowych poszerzyć i rozwijać temat teatru. Celem będzie przygotowanie uczniów do twórczej pracy nad przedstawieniami teatralnymi, zachęcenie ich do poszerzania swoich zainteresowań, pasji, aby je rozwijali i dzielili z innymi. Uczestniczenie w zajęciach pozwoli im na pewno docenić pracę, wysiłek, jaki włożą w przygotowane spektakli. Młodzi aktorzy będą mieli możliwość pracy nad sobą przełamując nieśmiałość i walcząc z tremą podczas publicznych wystąpień. Udział w zajęciach artystycznych pozwoli uczniowi poznać siebie, swoje emocje, pomoże je zrozumieć i radzić sobie z nimi.
Zajęcia będą odbywały się raz lub dwa razy w miesiącu przez jedną godzinę lekcyjną bądź blokowo po około 5-6 godzin w dniu wolnym od zajęć edukacyjnych w zależności od rodzaju zajęć, formy.
Zagadnienia i treści kształcenia przewidziane do realizacji:
Nadrzędnym celem zajęć artystycznych jest wyzwolenie w uczniach możliwości kreacyjnych, umożliwiających im udział w ćwiczeniach i zabawach o charakterze teatralnym oraz tworzenie przedstawień teatralnych. Dlatego też podczas pracy nad przedstawieniem, uczniowie wyposażeni zostaną w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu:
tworzenia scenariusza teatralnego (początek pracy nad spektaklem),
warsztatu pracy aktora (środki ekspresji aktora: mimika, gest, ruch sceniczny, charakteryzacja, kostium, rekwizyt),
etapów pracy nad tekstem i przygotowaniem spektaklu (przygotowanie sztuki poprzez analizę, ćwiczenie tekstu i sytuacji):
-próby czytane (analityczne), mające na celu zapoznanie aktorów z treścią dzieła i dokonanie jego analizy,
-próby sytuacyjne, zasadnicza część pracy nad przedstawieniem, na scenie, częściowo w dekoracjach i kostiumach,
-próby generalne, zazwyczaj 3-4, bezpośrednio przed premierą, już w ostatecznym kształcie.
kultury żywego słowa (ćwiczenia mające na celu opanowanie techniki prawidłowej wymowy):
-zrozumienie treści mówionego tekstu,
-wyraźne wymawianie,
-właściwe przestankowanie,
-logiczne akcentowanie,
-poprawne frazowanie,
-dobór odpowiedniej barwy dźwiękowej głos.
Ewaluacja:
Efektem pracy uczniów będzie prezentacja zdobytych umiejętności i wiadomości podczas występów teatralnych.
47-225 Kędzierzyn-Koźle
Szkolna 3