Cytat miesiąca: "Nie możesz zmienić kierunku wiatru, ale możesz dostosować ustawienia swoich żagli, aby dotrzeć tam, gdzie chcesz." Jimmy Dean
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Innowacja „Magiczna matematyka”

Innowacja  „Magiczna matematyka”

Przedmiot:  zajęcia rozwijające kreatywność

Poziom edukacyjny: klasa 5,6 szkoły podstawowej

  1. WSTĘP

Kreatywność to zarówno umiejętność, jak i twórcza postawa, stanowiące fundament skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie. Jest niezbędna przy rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniu trafnych decyzji. Każdy człowiek rodzi się z dużym potencjałem twórczym, dlatego tak istotne jest zapewnianie dzieciom odpowiednich warunków do jego rozwijania, stymulowania i wspierania. Kreatywność ma bowiem ogromne znaczenie w codziennym życiu.

Szkoła jest doskonałym miejscem do kształtowania kreatywności. Różnorodne sytuacje edukacyjne oraz aktywności artystyczne sprzyjają rozwojowi osobowości dziecka, budują pozytywną samoocenę i przynoszą satysfakcję z własnych osiągnięć. Uczą samodzielności, odwagi oraz wiary we własne możliwości. W procesie rozwijania kreatywności niezwykle ważną rolę odgrywa nauczyciel, który powinien motywować uczniów do podejmowania wysiłku, poszukiwania nowych wyzwań i tworzenia oryginalnych pomysłów.

 

  1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Głównym celem programu jest rozwijanie kreatywności oraz twórczej postawy wśród uczniów. Udział w różnorodnych działaniach przewidzianych w programie ma pobudzać ich do aktywności, samodzielności, odkrywania własnych mocnych stron oraz kształtowania silnej osobowości, która pozwoli im skutecznie radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Program ma charakter otwarty, co umożliwia jego modyfikowanie i dostosowywanie do potrzeb, możliwości oraz zainteresowań dzieci.

 

  1. CELE GŁÓWNE:
  • Rozwijanie kreatywnego myślenia i umiejętności twórczego rozwiązywania problemów,
  • Kształtowanie ekspresji twórczej w różnych formach aktywności,
  • Rozbudzanie i pogłębianie zainteresowań matematycznych uczniów,
  • Uczenie radzenia sobie z przeszkodami emocjonalno-motywacyjnymi.
  1. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Cele ujęte w programie będą realizowane poprzez różnorodne działania, takie jak techniczne, matematyczne czy informatyczne. Każda z tych dziedzin rozwija inne umiejętności, a ich łączne stosowanie sprzyja kształtowaniu kreatywności, pobudzaniu twórczej aktywności uczniów oraz rozwijaniu ich zainteresowań.

Ważne jest, aby w realizacji programu stosować atrakcyjne i zróżnicowane metody pracy. Należy także wykorzystywać różnorodne środki dydaktyczne, odpowiednio dopasowane do charakteru zajęć.

Przykładowe metody pracy: burza mózgów, gry dydaktyczne, mapa pojęciowa, drzewko decyzyjne, metoda konstruowania gier matematycznych, kula śniegowa, dyskusje, zadania problemowe.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, binarna.

Środki i materiały dydaktyczne: pomoce przygotowane przez nauczyciela realizującego program, Internet, tablica interaktywna, tablet, laptop, drukarka oraz długopisy 3D.

  1. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Uczeń:

  • rozwija samodzielność i kreatywność,
  • proponuje różne sposoby rozwiązania problemów,
  • wykazuje się oryginalnością i pomysłowością,
  • doskonali umiejętność logicznego myślenia,
  • tworzy gry planszowe, łamigłówki oraz zagadki matematyczne,
  • efektywnie współpracuje w grupie,
  • prezentuje własny punkt widzenia, a jednocześnie szanuje opinie innych.
Data dodania: 2025-09-08 20:32:54
Data edycji: 2025-09-08 20:35:56
Ilość wyświetleń: 5

Nasi Partnerzy

Uczenie się jest skarbem, który podąży za swoim właścicielem wszędzie.
Simone Weil
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej