Przedmiot: zajęcia rozwijające kreatywność
Poziom edukacyjny: klasa 5,6 szkoły podstawowej
Kreatywność to zarówno umiejętność, jak i twórcza postawa, stanowiące fundament skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie. Jest niezbędna przy rozwiązywaniu problemów oraz podejmowaniu trafnych decyzji. Każdy człowiek rodzi się z dużym potencjałem twórczym, dlatego tak istotne jest zapewnianie dzieciom odpowiednich warunków do jego rozwijania, stymulowania i wspierania. Kreatywność ma bowiem ogromne znaczenie w codziennym życiu.
Szkoła jest doskonałym miejscem do kształtowania kreatywności. Różnorodne sytuacje edukacyjne oraz aktywności artystyczne sprzyjają rozwojowi osobowości dziecka, budują pozytywną samoocenę i przynoszą satysfakcję z własnych osiągnięć. Uczą samodzielności, odwagi oraz wiary we własne możliwości. W procesie rozwijania kreatywności niezwykle ważną rolę odgrywa nauczyciel, który powinien motywować uczniów do podejmowania wysiłku, poszukiwania nowych wyzwań i tworzenia oryginalnych pomysłów.
Głównym celem programu jest rozwijanie kreatywności oraz twórczej postawy wśród uczniów. Udział w różnorodnych działaniach przewidzianych w programie ma pobudzać ich do aktywności, samodzielności, odkrywania własnych mocnych stron oraz kształtowania silnej osobowości, która pozwoli im skutecznie radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Program ma charakter otwarty, co umożliwia jego modyfikowanie i dostosowywanie do potrzeb, możliwości oraz zainteresowań dzieci.
Cele ujęte w programie będą realizowane poprzez różnorodne działania, takie jak techniczne, matematyczne czy informatyczne. Każda z tych dziedzin rozwija inne umiejętności, a ich łączne stosowanie sprzyja kształtowaniu kreatywności, pobudzaniu twórczej aktywności uczniów oraz rozwijaniu ich zainteresowań.
Ważne jest, aby w realizacji programu stosować atrakcyjne i zróżnicowane metody pracy. Należy także wykorzystywać różnorodne środki dydaktyczne, odpowiednio dopasowane do charakteru zajęć.
Przykładowe metody pracy: burza mózgów, gry dydaktyczne, mapa pojęciowa, drzewko decyzyjne, metoda konstruowania gier matematycznych, kula śniegowa, dyskusje, zadania problemowe.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, binarna.
Środki i materiały dydaktyczne: pomoce przygotowane przez nauczyciela realizującego program, Internet, tablica interaktywna, tablet, laptop, drukarka oraz długopisy 3D.
Uczeń:
47-225 Kędzierzyn-Koźle
Szkolna 3