Pomysł stworzenia innowacji powstał w związku z sytuacją wywołaną pandemią COVID-19 i obserwacją potrzeb uczniów po nauczaniu zdalnym. Jest skierowana dla uczniów zainteresowanych rozwijaniem pasji i uzdolnień chemicznych. Jest przedsięwzięciem, które ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Innowacja ta ma za zadanie wykształcenie u uczniów umiejętności praktycznych – posługiwania się sprzętem i szkłem laboratoryjnym, planowania oraz realizację eksperymentów, dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych w kontakcie z odczynnikami chemicznymi i substancjami niebezpiecznymi z życia codziennego.
Zajęcia odbywać się będą głównie w formie przeprowadzania doświadczeń chemicznych, co ułatwi poznanie tej trudnej dyscypliny nauki, a jednocześnie uwrażliwi uczniów na potrzeby środowiska. W ramach innowacji uczniowie będą zdobywać głównie umiejętności praktyczne.
Cel główny: Rozbudzenie zainteresowań ucznia, rozwijanie samodzielności i twórczego myślenia podczas wykonywania doświadczeń chemicznych.
Cele szczegółowe:
✓ rozwój i doskonalenie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z zakresu chemii;
✓ projektowanie oraz wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, dokonywanie obserwacji i wyciąganie wniosków;
✓ formułowanie hipotez i problemów badawczych wykonywanych doświadczeń;
✓ dokumentowanie prowadzonych obserwacji i dokonywanie prezentacji wyników swojej pracy;
✓ twórcze rozwiązywanie problemów;
✓ efektywna współpraca w grupie;
✓ umiejętność prezentowania efektów pracy zespołowej;
✓ zainspirowanie uczniów do kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz samodzielnej pracy;
✓ umożliwienie uczniom praktycznego podejścia do nauki;
✓ stwarzanie sytuacji, w których uczeń może osiągnąć sukces (wiara we własne możliwości) lub akceptować ewentualne niepowodzenia;
✓ kształtowanie umiejętności planowania, eksperymentowania, wnioskowania, przewidywania efektów doświadczeń, a także ponoszenie konsekwencji swoich działań;
✓ metoda laboratoryjna.
✓ praca z różnymi tekstami źródłowymi oraz na podstawie instrukcji.
✓ prowadzenie własnych dzienników laboratoryjnych.
Narzędziami ewaluacji innowacji będą:
✓ umiejętność wykonywania doświadczeń (bieżąca obserwacja uczniów),
✓ umiejętność opracowania i zanalizowania wyników (bieżąca obserwacja uczniów),
✓ udział w konkursach i olimpiadach,
✓ pokaz/warsztaty dla młodszych uczniów podczas Dnia Otwartego Szkoły,
✓ prezentowanie zdjęć, filmów na stronie szkoły oraz Facebook.
47-225 Kędzierzyn-Koźle
Szkolna 3