Opis innowacji:
I. Wstęp
Innowacja dotyczy klas 4, 5 i 7 w PSP nr 10. Polega ona na wprowadzeniu elementów omawianej na lekcji języka polskiego lektury podczas innych zajęć, np.: matematyki, biologii, wychowania fizycznego. W praktyce oznacza to przykładowo: zadania matematyczne dotyczące realiów lektury. Uczniowie w oznaczonej kopercie otrzymają zadania, skorelowane z programem nauczania danego przedmiotu, do wykonania pod okiem nauczyciela specjalisty.
II. Założenia ogólne
· Wzmacnianie do czytania i poznawania klasyki literatury.
· Kształcenie krytycznego myślenia.
· Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych poprzez pracę z tekstem.
III. Cele innowacji
Cele główne:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów.
Cele szczegółowe:
· Uczeń potrafi wyjaśnić główne tematy zawarte w tekście literackim.
· Uczeń potrafi odczytać i zinterpretować symbolikę utworu.
· Uczeń potrafi powiązać lekturę z własnym życiem i współczesnym światem.
IV. Metody i formy
Praca w grupach.
Praca indywidualna.
Metoda projektu.
V. Przewidywane osiągnięcia
Dla uczniów:
· Utrwalanie treści lektury.
· Zainteresowanie czytaniem.
· Rozwijanie kreatywności.
· Zwrócenie na wielowymiarowość i ponadczasowość czytanych na lekcjach lektur.
· Powiązanie lektur z życiem własnym i otoczeniem.
Dla nauczycieli:
· Ciekawe lekcje aktywizujące uczniów do pracy.
· Rozwinięcie współpracy z uczniami.
· Rozwój kompetencji metodycznych i kreatywności.
VI. Przebieg realizacji - tematyka zajęć
Innowacja przeprowadzona zostanie w klasach 4, 5 i 7 podczas omawiania wybranych lektur. W klasie 4 – „Akademia pana Kleksa” i „opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”.
W klasie 5 – podczas omawiania wybranych mitów: „O Prometeuszu”, „O Syzyfie”, „O Dedalu i Ikarze”, „O Demeter i Korze”.
Na wybranych lekcjach uczniowie będą otrzymywali oznaczoną kopertę, w której znajdą zadania do wykonania. Zadania będą dotyczyły znajomości treści lektury oraz będą skorelowane z program danego przedmiotu.
47-225 Kędzierzyn-Koźle
Szkolna 3